Wing Chun Vormen

Geen enkele leraar heeft het recht om maar iets aan de 3 hand vormen, de dummy vorm of de wapen vormen te veranderen!
De vormen zijn een onderdeel van een oud systeem, waar jij de verantwoording voor hebt gekregen van jou leraar om door te geven.

Ip Man Tekst

De rechter regel lees je eerst en daarna de linker regel: "Draag het Wing Chun onveranderd over om te verzekeren dat de volgende generatie sterker is."
Een veel zeggende tekst van Grootmeester Ip Man, hij heeft het ook nog eens in zijn school aan de muur hangen. Ik ben er van overtuigd dat dit voor hem erg belangrijk was.
Met anderen woorden blijf van de vormen en concepten af.
Hij wist dat het al uit geëvalueerd is, getest in vele gevechten en dat verandering alleen maar zal leiden tot achteruitgang.

De ontwerpers van dit systeem hebben generaties alles uit getest in echte gevechten.
Nu willen wij die naast een drukke baan, in de avond Kung Fu doen als sport, denken dat we allerlei verbeteringen kunnen aanbrengen?
Terwijl wij niet meer vechten in het echt, hoe kun je denken dat je zonder vecht ervaring dingen, kunt verbeteren van een vecht systeem?
Op welke ervaringen zijn deze inzichten berust?
Ook een leraar die zelf al in geen 10 jaar echt gespard of gevochten heeft en dan dingen gaat aanpassen zal niet uit nieuwe vecht inzichten handelen.
Dus veranderingen en aanpassingen zijn per definitie een achteruitgang.

Daarnaast vind ik als een leraar iets veranderd aan de vormen of concepten dat hij zegt ik weet het beter dan mijn leraar, wat ik nog al arrogant vind.
Of het laat zien dat hij iets niet begrijpt, en dat hij daarom denkt iets te verbeteren.
De manier van trainen kun je wel op allerlei mogelijkheden doen, zolang je, je maar aan de structuren van de vormen houd en aan de concepten.
In de topsport zie je ook dat mensen soms met de zelfde regels en de zelfde sport andere training methodes bedenkt en daarom beter worden dan anderen.

 

De vormen zijn eigenlijk het handboek van het systeem.
Je moet alleen de concepten begrijpen wat de taal is van het handboek om het te kunnen lezen.
Vertaal de vormen naar oefeningen en vertaal de oefeningen naar een realistische situatie, om zo dit systeem goed te leren begrijpen.
De vormen doen zonder weten wat je traint of wat de richtlijnen (concepten) zijn, is als het lezen van een boek in het Zweeds en de taal niet kennen,
je kunt de woorden wel lezen maar je hebt geen idee wat er staat.



Foto: Siu Lim Tau, Brazilië 2011

De vormen zijn een serie bewegingen die het ontwerp zijn van het systeem.
Het is een handleiding van informatie om het systeem door te geven van generatie tot generatie. Hou daarom de vormen zuiver en het zelfde. Wanneer de vormen veranderen zal het systeem verloren gaan in de toekomst.
De ontwerpers van dit systeem hebben hier generaties over na gedacht en verbeterd wij zien een eindproduct wat uit geëvalueerd is. Veranderingen kunnen alleen maar een achteruitgang betekenen.
Wanneer er in een generatie een leraar minder bekwaam zou zijn en het systeem niet zo goed begrijpen, kan de volgende generatie het weer op halen.
Maar alleen als de volgorde en bewegingen het zelfde blijven.
Er hoeft er maar één slim genoeg te zijn om in te zien hoe dingen bedoeld waren in het verleden om het systeem weer volledig te begrijpen.
Het handboek moet goed worden gekopieerd en de concepten moeten goed worden overgedragen na de volgende generatie.
Het verteld je de bewegingen, structuren, technieken en concepten. Hier in bevind zich alle informatie en verborgen geheimen van het systeem.
Hou ja altijd aan de principes en structuren van de vormen, dit is je referentie. Probeer altijd alles terug te vinden in de vormen. Dan krijgen de vormen ook meer waarden en begrijp je het systeem ook beter. Als je een oefening doet denk dan altijd wat verteld mij de vorm betreft deze bewegingen? Wat zijn de concepten?

Als het niet in de vormen voor komt, kun je het niet verantwoorden!

 

Maak de vorm altijd langzaam, snelheid is geen trainende factor.
Je traint geen actie reactie, het gaat bij de vormen om de perfectie van de bewegingen. Als je in de lucht de bewegingen niet strak en perfect kan maken hoe moet het dan als je de bewegingen wilt maken in een drill, of nog moeiljiker in een gevecht.

Probeer de concepten te zien:
Een voorbeeld is dat je altijd 1 hand terug trekt als de anderen naar voren gaat. (zo heb je altijd een Wu Sau voor verdediging en sta je stoot klaar)
In de 1e en 2e vorm is dat altijd bovenlangs, in de 3e vorm soms onderlangs, de 3e vorm heeft andere principes als de 1e en 2e. Er zijn 2 redenen voor dit concept, (1) je trekt terug zodat je Wu Sau hebt zodat je stootklaar staat en kunt verdedigen. (2) Zodat je, je armen niet kruist. Nu kan het nooit zijn dat je bijvoorbeeld over een Lan Sau een stoot maakt en dat de Lan Sau niet terug trekt, het zit letterlijk in de 2e vorm aan het einde van de eerste set. Men heeft hier over na gedacht bij het ontwerp van de vormen.

De uitleg van de namen, Siu Lim Tau en Chum Kiu,
Eerste vorm is, jong idee, waarin het voornaamste is, de aansturing vanuit de elleboog.
In de tweede vorm gaan we de heupen, benen en voeten er bij voegen. Nu moet je hierin de verbinding (brug) vinden tussen de elleboog en de heupen. Tweede vorm heet dan ook ( zoek de brug)

 

Siu Lim Tau - Eerste vorm (Jong idee)

In de 1e vorm, waar alles om de basis gaat, zijn belangrijke aspecten, Structuur, herstel van structuur en coördinatie.
Het is je alfabet van het Wing Chun, alle basis technieken bevinden zich in deze vorm.
Ook worden de begrippen "Centerline"en "Lat Sau Tjik Chong"behandeld. Maar vooral de aansturing van de elleboog.
In de eerste vorm zijn de technieken vaak nog niet helemaal volledig.
De Bong Sau is vanuit een stil staande positie en wordt niet ondersteund door de heup of instap.
In de 1e vorm beweeg je niet om je volledig te kunnen concentreren op de arm technieken.
Een ander voorbeeld is bijvoorbeeld de Bong-Sau die naar binnen klapt, met de elleboog in het midden.
Dit is ook weer een begrip, wanneer er kracht op de horizontale arm komt (Bong-Sau) klap je elleboog naar binnen, vang de kracht niet op met je schouder, wat je niet zult lukken)
Maar schakel om naar een goede positie om weer te kunnen stoten plus dat je niet tegen de kracht wilt vechten.

In de 1e vorm zitten bewust geen vuist stoten maar palm stoten, om zo het accent te leggen op de elleboog aansturing en niet in de pols. De pols gaat alle kanten op en is daarom moeilijker te controleren. ( op de opening en afsluiting na)

Je traint in wezen in de 1e vorm met één arm tegelijk. Soms zijn de twee armen tegelijk in beweging maar dan zijn het de zelfde bewegingen. Wanneer met beide armen de zelfde bewegingen gemaakt worden horen ze niet bij elkaar. Dus ze worden dan nooit samen tegelijk uitgevoerd, het zijn dan los staande technieken.
Gelijktijdigheid in de bewegingen zijn er om ze synchroon uit te voeren zodat beide armen de zelfde intentie, snelheid en kracht hebben.

 

Chum Kiu - Tweede vorm (zoek de brug)

De 2e vorm betekend "finding the bridge" waarmee bedoeld wordt, de verbinding tussen elleboog en heupen, maar ook terug naar de centerlijn, herstellen van kleine fouten, je positie verbeteren.
Dit wordt ook wel eens de aanvalsvorm genoemd, omdat je telkens de tegenstander opzoekt.
Dit is ook weer positie verbeteren. In deze vorm gaat het ook om balans, en nu moet men twee verschillende bewegingen maken met twee armen en tegelijk moet er focus in de heup en voeten zitten. Alles moet nu samen gaan werken tot een geheel. (de Brug / de verbinding tussen heupen en elleboog) Wing Chun is niet alleen armen, denk even aan anderen sporten als tennis of basketbal, hier bij is het voet werk ook heel erg belangrijk. Dit mag niet worden onderschat. Je kunt hier een gevecht op winnen.
Deze vorm ga je gebruik maken van je heupen en je voetwerk wat je armen ondersteunen en sterker maken.
Soms is de techniek nu wel volledig als de Bong-Sao met stap opzij.
Maar later train je weer dubbele Bong-Sau laag, dit is weer abstract.
Je zult nooit 2 lagen Bong-Sau's maken, je traint enkel de rotatie van de arm, explosief omklappen van de arm, wat lager makkelijker is dan hoog. Dus weer één aspect van de Bong-Sau en niet een volledige Bong-Sau die je traint.

In het begin kun je alleen maar denken in één arm, dan ga je over op gedachten brengen in twee armen tegelijk. In de tweede vorm ga je nu ook gedachten brengen in de heup, benen en voeten. Je rekenkracht van denken moet nu worden verdeelt in armen voeten en heup.

Je stand komt ook terug in de 2e vorm. in de 2e en 3e set bepaald de vorm hoe diep je in je achterste been moet zitten. Mede daarom zit er een trap in het begin van de 2e en 3e set. Zodat dit weer een referentie is hoe diep je in je achterste been moet zitten wanneer je shift naar je loopstand.

 

Biu Ji - Derde vorm (wijzende vinger)

De 3e vorm "Biu Ji" Hete vroeger "Biu Yuet Ji" Moon pointing Finger

In de 3e vorm gabruik je wanneer je fout te groot is, of je positie te slecht is om te kunnen herstellen om te vechten, dan vlucht je..
De 3e vorm is bedoelt om je lijf te redden uit kansloze situaties.
Je hebt slechte kaarten in handen daarom wil niet meer vechten, maar vluchten.
Of je zit vast tegen de muur, hoe kom ik hier uit?
Iemand pakt beide armen vast, hoe kom ik los?
Als je omgedraaid staat door een situatie, (man Sau) zorg dat je armen eerst terugkomen dan pas je hoofd.
Zo zijn er allerlei methodes om uit benauwde situaties te komen.
Je gooit je Wing Chun principes opzij, omdat je nu een andere uitgang punt hebt, namelijk vluchten en niet vechten.

De derde vorm wordt door veel stromingen gezien als ultieme vecht vorm, Wong Shun Leung had eens gezegd, als deze vorm zo goed was om te vechten, had ik mijn leerlingen niet zo veel tijd laten verspillen aan de 1e en de 2e vorm.

 

In de vormen zit ook een training om je zenuwenbanen op te rekken.


De draai met de pols aan het einde van de sets in de vormen.
Je arm is gestrekt, draait je hand naar binnen dan naar beneden dan naar buiten en maak een vuist om nog meer rek op de zenuwenbanen te krijgen, vervolgens trek je snel je arm terug.
Deze draai in de pols zit continue in de vormen, dan moet deze oefeningen wel erg belangrijk zijn.
mijn fysiotherapeut vertelde me op een dag dat ik veel mijn polsen moest draaien en reken.
Toen ik hem vertelde dat ik dat elke dag meerdere malen deed vroeg hij waarom ik dat al deed.
Ik vertelde hem dat ik Kung Fu deed en dat dit in de vromen zat.
Hij zij het volgden: Wat geweldig die Chinezen hadden toen al door dat als je jou zenuwenbanen oprekt dat je sneller bent in reageren.
Je rekt namelijk je zenuwenbanen op zodat ze gevoeliger worden.
Je spieren kunnen daardoor sneller worden aan gestuurd waardoor je sneller reflexmatig kunt reageren.
De draai is ook een applicatie om van binnen naar buiten te draaien, maar dat is niet je hoofd doel van de beweging.
Ook is het terug trekken om je Jat Sau te trainen om snel en krachtig aan een arm te kunnen trekken.

 

De vormen zijn als een gereedschapskist
(Quote David Peterson) je pakt het gereedschap dat je nodig hebt en gebruikt deze.
Je kunt met een hamer een spijker in de muur slaan, maar met de achterkant kun je een spijker uit halen.
Je kunt met een schroevendraaier een schroef in de muur draaien maar je kunt er ook mee steken, zo zijn tools vaak multifunctioneel.
Dus stop niet alles in één hokje, vaak kun je er meer mee dan alleen één toepassing.

Sommige mensen hebben de voor keur voor het ene gereedschap, de andere voor een andere.
Dit is vaak de individuele smaak die verschillende mensen onderscheid in hun stijl, van Wing Chun.
Zo heeft iedereen de zelfde principes en concepten maar met hun eigen smaakje.
Het is wel belangrijk voor de overdracht van het systeem dat al het gereedschap wordt getraind.
Zo moeten de vormen origineel blijven voor het behoud van de toekomst van het systeem.
Wat je ziet in de drie vormen, dat elke vorm met vuist stoten begint en eindigt.
De stoot is het belangrijkste wat je traint, alles draait om de stoot.
Met de bewegingen uit de vormen, bevorder je de structuur van je stoot.
Maar met de juiste aansturing vanuit de elleboog en de arm.
De elleboog heeft een bewegingsgrens hij kan niet lager en niet over de centerlijn.
Waardoor de beweging niet te groot uitgevoerd kan worden.
Dit is gelijk ook een onderscheid tussen de Wong Shun Leung stroming en de aderen stromingen.
Wanneer je de pols aan stuurt in plaats van de elleboog kan deze wel lager en over de centerlijn.
Dan is er geen mechanische begrenzing in de beweging en kunnen de bewegingen te groot worden uitgevoerd.

Met het Wong Shun Leung systeem, stuurt je de elleboog aan en niet de pols of hand.

 

Asynchroniteit in de volgorden
In de vormen waaronder de dummy vorm zit er soms asynchroniteit in de volgorden.
Daarmee bedoel ik dat een beweging aan de ene kant wel wordt getraind en aan de anderen kant niet. (rechts en links)
Je kunt wel denken dit te gaan verbeteren door het aan twee kanten te gaan trainen maar dat is een beetje naïef. Dat zou betekenen dat je denkt dat de Chinezen die dit systeem hebben uitgevonden daar niet over na gedacht hebben. Het is juist andersom.
Men heeft hier juist heel erg goed over nagedacht.
Of denk je dat ze één kant vergeten waren?
Nee je begint met ontwerpen zo wel links als recht het zelfde te doen. Pas wanneer je opmerkt dat één van beide veel beter wordt dan de ander moet je de minder goede kant in verhouding meer trainen, door dat men er over na dacht ontstond er asynchroniteit in de volgorden van de vormen.
Een voorbeeld is dat toen Wong Shun Leung in Nederland was voor een seminar, ik hem vroeg waarom zit de zijwaartse trap aan het einde van de 2e vorm alleen aan één kant?
Hij gaf als antwoord, hij zit aan twee kanten in de dummy maar omdat de meeste mensen rechts zijn, is de linker trap moeilijker en moet je deze extra trainen. Dus deze trap mist niet aan de rechterkant in de 2e vorm hij zit er links extra in.
Toen der tijd zij ik, ok, maar dacht humm? onzeker maar ok, de meester zegt het... na jaren trainen en nu nog steeds moet ik toegeven dat mijn trap met mijn linker been inderdaad moeilijker is dan met mijn rechterbeen ondanks ik deze linker trap meer train omdat deze in de 2e vorm zit. Wong Shun Leung had dus gelijk. Hier mee zegt hij ook dat asynchroniteit niet voor niks in de vormen aanwezig zijn.

Alles in het Wing Chun is zeer goed over na gedacht. Synchroniteit in een volgorden is natuurlijker dan asynchroniteit. Asynchroniteit is over na gedacht. Het is nu aan ons dat we gaan ontdekken met trainen waarom dit zo is.

 

De bewegingen in de vormen zijn soms zowel abstract als dat het een toepassingen kan zijn.
Probeer het niet allemaal zwart of wit te zien, meerdere antwoorden of uitleggen kunnen waar zijn.
Voorbeeld:
De beweging, voor dat je de drie stoten maakt aan het einde van de 1e vorm, één arm gaat naar voren de ander gaat terug.
Abstract is het concept en de gewoonte.
Concept: Één naar voren de ander trekt terug.
Gewoonte: Zorgen dat je stoot klaar staat.
Toepassing: Los komen wanneer iemand jou arm vast houdt na dat hij een Jat Sau heeft gemaakt en je hebt zijn arm geweerd met Wu Sau,
nu stap je naar achteren wanneer je de onderste arm terug trekt en afzet met jou Wu Sau tegen zijn arm. Je komt zo altijd los.
Zo zijn er meerdere technieken die zo wel abstract kunnen worden uitgelegd als dat het een toepassing kan zijn.

Je traint allerlei structuren in de vormen zo als Fok Sau in de eerste set van de 1e vorm.
Deze is een abstracte stoot, je focus ligt in de elleboog aansturing, de rode draad van de 1e vorm.
De pols in de Fok Sau is abstract, maar de elleboog door het midden is om je stoot te verbeteren qua structuur.

Structuren tijdens de oefeningen moeten uiteraard overeen komen met de structuren in de vormen.
Het kan niet zo zijn dat je tijdens de vormen een andere structuur hebt als tijdens de training!
Maar men moet wel inzien wat is abstract en wat is de focus, hoe is het bedoeld door de ontwerpers van dit systeem.

 

Je moet ook goed weten dat niks voor niks is in de vorm. Probeer ook alles wat je traint terug te vinden in de vormen om een beter begrip te krijgen van wat we trainen. Zo krijgen de vormen ook meer waarden om te trainen.
In vroegere tijden moest men eerst voor een lange tijd enkel de 1e vorm trainen voor men verder mocht gaan. Dit is om eerst een goede basis aan te leren maar ook omdat het handboek goed moest worden gekopieerd.

In de vormen zitten bewegingen die technieken ondersteunen en volledige technieken.
Er zitten bewegingen in die laten zien hoe structuren moeten worden uitgevoerd. een voorbeeld is in de 2e vorm Cham Kiu, in de 3e set. Je maakt en trap en vervolgens maak je dubbele Bong Sau. Die trap zit daar niet alleen in om een trap te trainen. De Chinezen die dit systeem hebben uitgevonden waren veel slimmer dan dat. Nee, die trap verteld je ook hoe diep je moet staan in je achterste been als je loopt in je loop stand. Die verteld je de gewicht verhouding tussen beide benen.
Als je jou heup kantelt dan komt automatisch je gewicht in je achterste been en is er ondersteuning vanuit de grond, hiel, heup, elleboog vuist.
Als je jou heup niet kantelt komen je schouders naar voren en is de ondersteuning niet vanuit de grond. Je heup staat dan horizontaal dat betekend dat je terugslag in je arm ook horizontaal is en niet naar de grond gaat.

De referenties van de technieken, structuren en concepten zitten in de vormen, probeer deze altijd terug te herleiden uit de vormen!

 

Home