Messen en Stokken

Mijn persoonlijke visie op messen en stokken

De wapens komen uit een tijd waarin mensen moesten vechten met wapens. Logischerwijs is het daarom dat in vele Chinese vechtsystemen veel wapens voorkomen.

Men trainde in de tijd van de Shaolin ongeveer 90% met wapens en 10% met blote handen. In de tijd dat de Manchu China bezetten was het bezit van wapens streng verboden. Daarom werden armen belangrijker en werd de prioriteit omgedraaid. Het Wing Chun systeem is in deze tijd verder ontwikkeld tot wat het nu is.

Lok Dim Poon Kwan

Dit is ook waarom ik persoonlijk niet zo fanatiek ben met stokken en messen. Omdat het er eigenlijk nu niet meer om gaat; ik weet niet wat ik er echt mee kan.

We vechten niet met wapens en ik heb ook nooit een wapen bij me. Ook zie ik in het dagelijkse leven nergens iets wat op deze wapens lijkt om te gebruiken.

Ik zie nergens een stok van 2 à 3 meter die ik zou kunnen gebruiken als ik uitga. Of als ik in de stad loop; thuis heb ik ook niets wat erop lijkt. Wapens zijn in deze tijd overbodig geworden.

Er zijn verschillende argumenten dat wapentraining een positieve werking zou hebben op het gewone vechten. Ik heb daar een andere uitgesproken mening over.

Ik denk dat je stoot beter wordt als je de stoot traint op een stootzak of muurzak. Ik denk dat je bewegingsgrens beter wordt door Chi Sau en training op de dummy. Sparren helpt ook omdat je binnen je kader moet blijven met je armen.

Ik denk dat messen je bewegelijkheid en voetenwerk niet verbeteren omdat het andere patronen zijn. De stappen met messen komen niet overeen met het gewone Wing Chun voetenwerk.

Daarnaast is het voetenwerk in het algemeen vaak zwak bij Wing Chun beoefenaars. Men is zich niet bewust van de heuplijn en staat vaak met de achterste voet naar buiten gericht.

Over het algemeen denkt men alleen aan de armen bij Wing Chun training.

Om beter voetenwerk te krijgen moet je daar specifiek op trainen. Je wordt wat je traint.

Abstracte training moet altijd overeenkomen met je doel.

Abstracte training heeft alleen voordeel als wat je wilt trainen niet direct mogelijk is.

Daarom denk ik dat wapentraining geen directe relatie heeft met verbetering van mijn Wing Chun. Wanneer je iets direct kunt trainen, is dat altijd beter dan een abstracte versie.

Vaak als mensen iets niet kunnen verklaren wordt gezegd dat het “abstract” is. Maar dan moet je uitleggen waarom die abstracte vorm beter zou zijn.

Wapens zijn maar een klein onderdeel van ons systeem. Je bent ook niet verplicht om mee te doen met stokken en messen in onze school.

Sommigen vinden het geweldig; daarnaast is het een traditie binnen de Chinese martial arts.

We trainen in de zomervakantie altijd door met een aangepast rooster. Er wordt dan in verschillende groepen getraind: stokken, messen, dummy, Chi Sau en sparring.

Alleen in de zomervakantie wordt intensief met stokken getraind. Messen kunnen ook in de reguliere les worden beoefend.

Ik vind het goed als mensen in de les het laatste half uur initiatief nemen om te sparren of met messen te trainen.

Silvano Bonafé